Maandag 3 november 2008, 16:30 – 18:30 uur | Passenger Terminal Amsterdam
Het wordt ons al jaren voorgespiegeld, de naadloze overstap van het ene vervoersmiddel naar het andere. Toch lukt het maar niet.
De Nederlandse Spoorwegen wil hier verandering in brengen met het openen van een aantal overstapstations buiten de Randstad.
De automobilist wordt daarmee verleid over te stappen, om zo de dagelijkse files te vermijden.
Reizen met alleen de auto garandeert tenslotte niet altijd de snelste verbinding tussen huis en een bestemming.
De Vereniging Deltametropool stelt met de oploop De Overstap ter discussie waar en wanneer overstappen tussen auto en openbaar vervoer werkt.
Gevoelsmatig betekent iedere overstap een vertraging, maar als je nu eens tijdens die momenten je boodschappen kunt doen of in een prettige
omgeving een kopje koffie kunt drinken?
Vrijheid om eenvoudig te kunnen overstappen stelt het reisdoel centraal en niet het vervoersmiddel, maar hoe functioneert dit in de praktijk?
NS Poort, de ontwikkelaar van stations en stationsgebieden van de NS, introduceert met de RegioPoorten een vernieuwd concept voor de overstapmachine.
Piet Geurts (directeur NS Poort) zal toelichten hoe met een aantal overstappunten die al ver buiten de Randstad liggen, de reiziger nog voor de
file tot een overstap verleid kan worden.
Het ingenieursbureau Movares onderzocht hoe mobiliteit zo te organiseren valt, dat niet het vervoersmiddel maar de reiziger en zijn reisdoel
centraal komt te staan. Klaas Strijbis (directeur Movares) licht dit toe.
Tenslotte zal Erik Verhoef (hoogleraar Ruimtelijke Economie, Vrije Universiteit), die jarenlang onderzoek deed naar de effecten en de
beïnvloeding van congestie, met een kritische reflectie de aftrap voor de discussie geven.
Onder de titel Randstad Oploop organiseert de Vereniging Deltametropool periodiek laagdrempelige bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten zijn vrij toegankelijk.
Programma:
16:30 – inloop en ontvangst
16:45 – programma
18:00 – borrel
18:30 – einde
» Folder
» Routebeschrijving
|