Eind februari 2011 is de laatste editie van het Hollandblad uitgekomen. Dit achtste nummer heeft als thema 'Bereikbaarheid, bottom-up'.

Ontvangst HB en meer info:
| Aanmeldformulier Hollandblad |
| Hollandblad@deltametropool.nl |
Downloads:
| Hollandblad 'Bereikbaarheid, bottom-up' | (PDF)
| Reactie op OV-bureau verkenning 'best practices' | (PDF)
| Uitgebreide versie artikel 'de Kracht van Utrecht' incl. illustratie | (PDF)
Gerelateerd:
| de Ranstadprovincie in de PS2011 verkiezingen |
| Randstad Oploop: de Randstad in het Regeerakkoord |
| Artikel: Beleggers gelokt om te beleggen in wegen | (Financieel Dagblad)
| Opinie Ed Nijpels: 130km/h is bedroevende symboolpolitiek | (Cobouw)
| Hollandblad - Algemene informatie |
| Hollandblad 'Geen ruimte, Geen geld' |
| Hollandblad 'Angst voor de Metropool' |
Editie februari 2011 ‘Bereikbaarheid, bottom-up’
Als verstokt OV-reiziger geniet ik ’s ochtends vroeg vaak van de fileberichten en de langzame opbouw van files vanaf kwart voor zeven tot de hoogtepunten rond half negen. Het compenseert de ergernis over slecht geparkeerde transportfietsen in de stalling en de overvolle treinen. Maar natuurlijk leef ik ook oprecht mee met al die mensen die voor dag en dauw op reis moeten, zonder snel en betrouwbaar alternatief, in een systeem waarbij een vlinder in Tokyo totale chaos op het Terbregseplein lijkt te veroorzaken. Kan dat niet anders en beter? Voor de Randstad bepleit Vereniging Deltametropool al jarenlang een betere samenhang tussen ruimtelijke ordening en bereikbaarheid, o.a. door het benutten van bestaande stations en verknoping van verschillende vervoerswijzen. Het serieus doorzetten en wellicht zelfs uitrollen van Stedenbaan en de voorstellen van OV-bureau Randstad - die natuurlijk geen Deltanet mogen heten - stemmen hoopvol. Wel moeten ze dan niet in kennisprocesgeneuzel verzanden. Beter goed gejat dan slecht verzonnen
is ons motto: alle ideeën uit dit Hollandblad mogen weer met bronvermelding worden verspreid.
Er is echter geen enkele reden om zelfgenoegzaam te zijn, noch als vereniging, noch als Randstad. Enkele zinnen zijn er in het Regeerakkoord aan de Randstad gewijd en die leiden tot een vlucht vooruit in beide vleugels, in plaats van de voorgestelde Randstadprovincie. We hebben nog een Hollandwet liggen, en misschien hadden de formateurs van de VVD die ook nog. Onze grote Randstad Oploop van 2 februari jongstleden maakte één ding duidelijk, namelijk dat de steun voor dit onderdeel van het Regeerakkoord (ook) niet erg groot is.
Voor de vaste lezers van het Hollandblad zijn in dit nummer naast oude stokpaardjes toch weer nieuwe ideeën en initiatieven te vinden! Ondanks
alle nadruk die als erfenis van Camiel ‘spa in de grond’ Eurlings op extra snelwegen is gelegd - inclusief de lege boedel door het beslag op alle financiële middelen tot 2022 - wordt op het nieuwe ministerie, voor het eerst sinds decennia, weer nagedacht over een andere benadering van mobiliteit. Alleen mogen deze plannen nog niet gemeld worden, hopelijk kan dit wel in de volgende editie. Als vervolg op de vorige twee nummers van het Hollandblad is er in dit nummer weer veel aandacht voor kleinere pretenties, anders denken, initiatieven vanuit burgers en gebruikers en bestaande kansen en mogelijkheden. U treft een staalkaart aan benaderingen met aandacht voor o.a. vier casussen en enkele bestuurders (allemaal leden), met een verscheidenheid aan meningen. Reacties zijn welkom.
| Lees meer... |
Volgende editie - Call 4 submissions
De volgende editie van het Hollandblad heeft als onderwerp ‘Wat is decentralisatie’ en zal in het najaar van 2011 verschijnen.
Als het gaat om versterking van de internationale competitiviteit of de grote ruimtelijke opgaven lijkt iedereen aan te nemen, dat dat Rijkstaken zijn. Maar bij het Rijk heerst al zeker een decennium het adagium ‘decentraliseren’. Ook marktpartijen en het maatschappelijk veld roepen al jaren om sterke en centrale regie voor het tegengaan van verrommeling, de aanleg van infrastructuur, leegstand in bedrijfsterreinen of kantoren en een sterke
economische agenda. Het Regeerakkoord spreekt, zeker als het om ruimtelijke ordening gaat, juist van het tegenovergestelde: wederom verregaande decentralisatie. Minister Schultz van Haegen werkt inmiddels een beleidslijn uit om deze ambitie te realiseren. Maar wat wordt eigenlijk met decentraliseren bedoeld?
Staat het gelijk aan meer vrijheid voor burgers en ondernemers, is het een herschikking van opgaven naar het juiste schaalniveau, of is het slechts bedoeld om de rijksfinanciën op orde te krijgen? Met het volgende Hollandblad gaan we dieper in op de betekenis van decentraliseren. We hopen het nieuwe rijksbeleid in een interview met de minister toegelicht te krijgen. Ook interessant zijn de consequenties en successen van eerdere decentralisatieprocessen. En we vragen ons af welke modellen er bestaan. Kan decentraliseren ook een andere manier van de opbouw van het belastinggebouw betekenen, en op welk schaalniveau dan? Internationale ervaringen met decentraliseren zijn ook van harte welkom.
![]() ![]() |