Hoe kan een actiegroep op het nippertje succes hebben en vervolgens van invloed zijn op het grote investeringskapitaal? Deze blog beschrijft hoe een kleine interventie in New York zorgde voor hordes toeristen en grootschalige vastgoedprojecten.

![]() ![]() |
"Over de impact van een metropolitane interventie: New York, de High Line en Hudson Yards" |
September 2013, NYC
Zeker, de | tentoonstelling over Le Corbusier | in het MOMA trekt veel meer mensen naar New York dan zonder dit evenement zou gebeuren. Maar de absolute topper is de | High Line |, die in West Chelsea van Gansevoort street tot aan de 30th Street loopt. Een verlaten “elevated railway”, voor vooral vlees- vervoer, werd een lineair stadspark en de toeloop is bijna niet te beheersen. Het ding was bijna weggeweest, maar een | actiegroep | redde dit fraaie erfgoed en bouwde er een park voor de 21e eeuw op.
De impact van de High Line op de omgeving gaat veel verder dan Joshua David en Robert Hammond, de “founders”, hadden kunnen vermoeden. New York heeft de vastgoedcrisis al achter zich gelaten, maar de hoeveelheid bouw- kranen rondom de High Line slaat alles. Bij de ingang aan de Gansevoort street bouwt het Whitney Museum nu een | nieuwe vestiging |. En lopend in noordelijke richting verrijzen links en rechts nieuwe appartementengebouwen en worden bestaande gebouwen gerenoveerd.
Toch is slechts een deel van de High Line in gebruik als opgetilde parkzone. Ten noorden van de 30ste straat botst deze gigantische ijzeren constructie tegen een enorme spoorzone aan. Meer dan 25 sporen die naar Penn Station lopen. De High Line loopt met een boog in westelijke richting om dit gebied heen. En hier is het grootste vastgoedproject gestart dat de stad ooit heeft mee gemaakt. De | Hudson Yards | zijn voor een 1 miljard dollar door de Metropolitan Transport Authority verkocht aan | Related Cos |. Stephen Ross is de eigenaar van deze vastgoedfirma, die de Hudson Yards niet alleen gaat ontwikkelen maar daarna ook het vastgoed gaat beheren. Daarvoor wordt het spoorweg- complex geheel overkluisd. Net als destijds bij Grand Central Station, waar dankzij de overkluizing Park Avenue kon worden gebouwd.
Het succes van een kleine High Line actiegroep is overgewaaid naar het grootschalige investeringskapitaal. Ross gaat 20 miljard dollar investeren in de Hudson Yards. De start van de | eerste fase | is al een feit en hier komen alleen al vier torens van 50 tot 80 verdiepingen. Het eerste gebouw wordt in 2015 opgeleverd en het project gaat 10 jaar lopen. De metrolijn 7 wordt volgend jaar al van Times Square doorgetrokken naar de Hudson Yards. Logisch, het gebied is groter dan het RCA-complex. Na realisatie wonen en werken zo’n 55.000 mensen in dit deel van Manhattan, veelal met uitzicht op de Hudson river en de High Line. New York heeft een enorme vraag naar state-of-the-art kantoorruimte en appartementen, en dat is wat hier gerealiseerd gaat worden.
Het succes van de High Line wordt ook het succes van Ross’ Hudson Yards. New York heeft de wind van de global economy mee, maar de High Line laat zien dat een op het oog kleine interventie (die op het nippertje lukte) enorme gevolgen kan hebben voor de welvaart van een metropool. Wat zullen de gevolgen zijn van | Eye | en van de herontwikkeling van de | Overhoeks toren | voor het stadsdeel Noord in Amsterdam?
Dit artikel is geschreven door Jaap Modder, lid van het | dagelijks bestuur | van Vereniging Deltametropool, in het verlengde van het reisverslag over
| metropolitane ontwikkeling in San Francisco |.