Negen knooppunten in de Stadsregio Rotterdam zijn op eenduidige wijze in beeld gebracht door middel van het vlindermodel. Dit brengt de differentiatie van de knoooppunten in beeld en leidt tot verschillende handelingsperspectieven.

![]() ![]() |
| SprintStad Planning Support Tool – Agglomeratiekracht Loket knooppunten – Maak Plaats! – [Stadsregio Rotterdam] Werken aan Stedenbaan – Inode – Bestnet – Activiteiten – Downloads
|
Het knooppuntenbeleid in de Stadsregio Rotterdam is ontstaan in een groeiperiode en is gericht op de ontwikkeling van bestaande en nieuwe knopen met vooral kantoorprogramma. Het gaat in deze tijd echter niet meer om het accomoderen van de groei, maar om het vergroten van de kwaliteit om daarmee bewoners, bezoekers en werknemers aan het stedelijk gebied te binden. Dat betekent dat we niet langer in moeten zetten op de groei van enkele knopen, maar op differentiëring en optimalisering van het mobiliteitsnetwerk.
Negen knooppunten
Voor de volgende negen - door de Stadsregio benoemde - knooppunten is een integrale meting en analyse gedaan:
- Rotterdam Blaak
- Rotterdam Kralingse Zoom
- Rotterdam Wilhelminaplein
- Rotterdam Alexander
- Rotterdam CS
- Rotterdam Meijersplein / The Hague Airport
- Rotterdam Zuidplein
- Schiedam Centrum
- Vlaardingen Oost/Vijfsluizen
Het vlindermodel in de stadsregio Rotterdam
De methodiek van het vlindermodel is gebruikt om verschillende knooppunten te typeren aan de hand van knooppuntmilieus: plekken waar wonen, werken voorzieningen en bereikbaarheid op een bepaalde manier samen komen.
| Lees meer over het vlindermodel ... |
Het vlindermodel brengt de differentiatie van de knooppunten in beeld en koppelt deze aan de vraag naar wonen en werken in de Stadsregio. Voor deze studie is de informatie vanuit De Grote Woontest 2012 en De Regionale kantorenmarkten MRDH daarom in het model geintegreerd. Omdat het om een beperkt aantal knooppunten gaat, zowel metro- als treinstations, is een invloedsgebied van 800 meter gebruikt en zijn de scores voor sprinter en metro aan elkaar gelijk gesteld: beiden fungeren tenslotte als belangrijke stedelijke verbindingen op het regionale schaalniveau. Het bekijken van knooppunten op stedelijk niveau heeft ook een nieuw knooppuntmilieu opgeleverd: de Nieuwe Binnenstad (Rotterdam Zuidplein en Rotterdam WIilhelminaplein). Gebaseerd op de analyse van de huidige situatie en gesprekken met betrokkenen is per knooppunt het kansrijke profiel vastgesteld.
Werksessie
Op 29 oktober 2013 organiseerden de Stadsregio Rotterdam en Vereniging Deltametropool een werksessie met relevante stakeholders op het gebied van wonen, werken, voorzieningen enmobiliteit. Daar is gewerkt aan een sturend advies op inhoud en aanpak. Dat leidde tot de volgende aanbevelingen:
- Zet in op differentiatie en kwaliteitsverbetering
- Maak beter gebruik van de bestaande plekken
- Durf te kiezen
- Prioriteer binnen de handelingsperspectieven
- Ga uit van de gezamenlijke regionale marktpotentie
- Werk aan het openbaar gebied
- Kijk ook naar het schaalniveau van de MRDH
- Zorg voor energie en beweging
- Het vervolg: organiseer en ondersteun het proces
Downloads
| Knooppunten in de Stadsregio Rotterdam |
Gerelateerd
| Knooppuntontwikkeling: Typologieën en Vlindermodel |
| Maak Plaats! |
Lees meer over het overkoepelende thema | Mobiliteit en Ruimte |.
Vragen, opmerkingen of meer info?
Neem contact op met het agentschap via | sprintstad@deltametropool.nl | of 010 - 737 0340.
Projectpartners