In een polynucleaire metropool is optimale bereikbaarheid cruciaal. Wat dat betreft ligt er een grote uitdaging voor metropolitaan Nederland. Door verstedelijking en bereikbaarheid beter op elkaar af te stemmen kan de concurrentiekracht die schuilt in onze Deltametropool worden vergroot en kan zij zich op duurzame wijze verder ontwikkelen.

![]() ![]() |
[THEMA Mobiliteit en Ruimte] | SprintStad Planning Support Tool – Agglomeratiekracht Loket knooppunten – Maak Plaats! – Stadsregio Rotterdam Werken aan Stedenbaan – Inode – Bestnet – Activiteiten – Downloads
|
Enkele jaren geleden is Vereniging Deltametropool als pionier gestart om de koppeling tussen ruimte en mobiliteit inzichtelijk te maken, en om deze koppeling te agenderen bij bestuurlijke en private partijen in Nederland. Dit heeft ertoe geleid dat de kennis over de wisselwerking tussen mobiliteit en ruimte steeds verder is gegroeid en TOD, oftewel knooppuntontwikkeling, ondertussen een ingeburgerd begrip is geworden. Diverse activiteiten en projecten van de vereniging, zoals de Planning Support Tool SprintStad en de publicatie Maak Plaats!, hebben hier een belangrijke bijdrage aan geleverd. Naast mobiliteit en ruimte zet de vereniging ook in op de thema's | Landschap | en | Metropolitane Strategieën |.
Mobiliteit en Ruimte in de Deltametropool
Steeds meer mensen trekken naar de stad, op zoek naar werkgelegenheid, ontmoetings- en ontplooiingsmogelijkheden. De internationale concurrentiestrijd om kennis, innovatie en talent vindt daarmee meer en meer plaats tussen metropolitane gebieden. Maar door de beperkte omvang, dichtheid en bereikbaarheid mist de Nederlandse metropool - in vergelijking met internationale concurrenten - de voordelen van de agglomeratie. Door sterke verbindingen en afstemming kunnen verschillende centra gaan functioneren als één geheel, en daarmee een veel hoger economisch rendement behalen. Door Transit-Oriented Development (TOD), het stimuleren van ruimtelijke ontwikkelingen rondom een optimaal ov-netwerk, kunnen verschillende aantrekkelijke plekken goed met elkaar worden verbonden. Er ontstaat een geheel dat veel meer is dan de som der afzonderlijke delen. Daarnaast spaart een dergelijke strategie het groene | landschap van de Deltametropool |, dat belangrijk is voor de leefkwaliteit. En door sterker in te zetten op collectief vervoer en verdichting zal de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof verder worden ingeperkt.
Project: Planning Support Tool SprintStad
In dit interactieve simulatiespel staat de wissel-werking tussen ruimtelijke ontwikkeling en ov-mobiliteit centraal. Doel van de planning support tool is om stakeholders in de praktijk meer inzicht te geven in 1) deze wisselwerking, 2) de effecten van lokale ontwikkelingen op een spoorcorridor en 3) de voordelen van samenwerking tussen lokale en regionale overheden en de vervoerders. De ontwikkeling van SprintStad is een co-productie met TU Delft en Movares, en financieel gesteund door Next Generation Infrastructures.
| Lees meer… |
Project: Loket Knooppunten
Het Loket Knooppunten is een initiatief van de Rijksadviseur voor Infrastructuur en Stad, Rients Dijkstra, om concrete verbetering van knooppunten en hun omgeving te stimuleren. Het Loket is een experimenteerruimte waarin praktische actie wordt ondernomen door het samenbrengen van partijen en lokale initiatieven. Beverwijk, Hoofddorp en Weesp zijn geselecteerd als de knooppunten waar het loket in 2014 start. Het selectie-proces is weergegeven in 3 werkboeken.
| Lees meer… |
Project: Duurzame verstedelijking en agglomeratiekracht
De Nederlandse agglomeraties bezitten meer kracht dan er op dit moment uitkomt. Maar er kan veel, en het kan veel beter. Als we onze ruimte slim benutten kunnen we veel duurzamer verstedelijken, de agglomeratiekracht gemakkelijk versterken en daarbij ook nog aansluiten op de vraag. Het case study gebied voor deze ruimtelijke studie naar de versterking van de agglomeratiekracht is de Zuidelijke Randstad. Het is een coproductie met het College van Rijksadviseurs.
| Lees meer… |
Project: Werken aan Stedenbaan (2014)
De vereniging werkt op verschillende manieren aan Stedenbaan. In 2013 is het vlindermodel toegepast op de Oude Lijn en zijn de bijbehorende opgaven in kaart gebracht. In 2014 wordt, samen met Het Noordzuiden, gewerkt aan alliantiegesprekken en vraaggestuurde analyses. Ondertussen hebben studenten van de Hogeschool Rotterdam ook de Hoekse Lijn verkend.
| Lees meer… |
Project: Maak Plaats! (2013)
Maak Plaats! is een nieuwe visie op ruimtegebruik in Noord‐Holland; een visie waarin ov‐knooppunten centraal staan. Het is het resultaat van uitgebreid ontwerpend onderzoek naar alle 60 trein- en 4 grote busstations in de provincie. Samen met gemeenten, regio’s en andere stakeholders zijn huidige kwaliteiten, plannen en ambities in beeld gebracht. De schat aan kennis die zo is verzameld vormt de basis voor een strategie die de kwaliteit van de Noord‐Hollandse steden en het bestaande netwerk beter benut. Maak Plaats! is een co‐productie met provincie Noord‐Holland en APPM.
| Lees meer… |
Project: Knooppunten in de Stadsregio Rotterdam (2013)
Deze studie biedt een eerste aanzet om knooppunt-ontwikkeling in de stadsregio Rotterdam weer een stap verder te brengen. Op eenduidige wijze zijn - door middel van het vlindermodel - negen knooppunten vergelijkbaar gemaakt ten opzichte van elkaar. Dit brengt de differentiatie van de knooppunten in beeld en leidt tot verschillende handelingsperspectieven. De studie is een co-productie met de Stadsregio Rotterdam.
| Lees meer… |
Project: iNode (2012)
Gegevens over ruimte en mobiliteit zijn in gefragmenteerde vorm volop te vinden op het internet. Maar er mist een integrale manier om naar knooppuntontwikkeling te kijken, met relevante informatie op de juiste schaal én voor de juiste gebruiker. Dit is de gedachte achter iNode, online informatiesysteem voor TOD in Nederland. Het is een afstudeerproject van Ernst Kuilder (Universiteit Wageningen), i.s.m. Vereniging Deltametropool.
| Lees meer… |
Project: BESTNET (2011)
Vanaf zomer 2010 hebben TUDelft, APPM en Vereniging Deltametropool zich gezamenlijk ingezet voor een inventarisatie van Transport-Oriented Development in Nederland. Het resultaat daarvan is de publicatie BESTNET (Benut bestaande Stad en Netwerk). De publicatie geeft een inspirerend beeld van de kansen en opgaven bij het gelijktijdig beter benutten van bestaande stad en infrastructuur én de stand van zaken binnen zes grote stedelijke regio’s in Nederland.
| Lees meer… |
Eerdere verkenningen
In 2010 is een | inventarisatie stationsgebieden | in de Randstad uitgevoerd met behulp van de spacemate-methode. Ook heeft de vereniging een bijdrage geleverd aan het project | Voetsporen rond het station | (2012) met een inventarisatie naar relevante factoren op het gebied van ruimte, bereikbaarheid en economische activiteiten rond 40 Nederlandse middelgrote stations. In het onderzoek | Deltanet | (2003) heeft de vereniging de combinatie tussen een frequent rijdend, metro-achtig transportsysteem in de Randstad en een op snelheden uitgesorteerd wegsysteem met hun respectievelijke knooppunten onderzocht.
Projectpartners
Kennispartners
Projectsponsors
| NS Stations |
The New Planning is a collaborative research project between Deltametropolis Association and TU Delft. A consortium of academic, civil society, government and market sectors is being created to meet the urgent need for a new model of strategic spatial planning that will keep the Netherlands at the forefront of territorial governance.