OKRA organiseerde samen met Nio en Advier een mini-symposium over nieuwe strategieën voor transferia en P+R locaties. Tijdens de bijeenkomst werd de ontwikkeling van een volledige bussinesscase voor transferia bekeken, met expertise en ervaring uit de praktijk. Dit vanuit 3 invalshoeken: overheid / beleid, ontwerp en de markt.

![]() ![]() |
Toegang
Aanmelden kon t/m 30 oktober 2013. Voor de ledenkorting zie de | uitnodiging | (PDF).
Gerelateerd
| Taskforce Ruimte en Mobiliteit |
Mini-symposium over de volledige businesscase voor transferia
Veel steden hebben de ambitie om aantrekkelijk te blijven en te worden. Daarmee staan ze voor de opgave een hoge mate van leefbaarheid, veiligheid en gezondheid te kunnen (blijven) bieden. Het anders organiseren van bereikbaarheid en het aantrekkelijk maken van verschillende vormen van mobiliteit biedt hiervoor kansen. De ambitie om verkeersknooppunten en transferia met een hoge ruimtelijke en functionele kwaliteit te realiseren wordt vaak uitgesproken, maar wordt zelden gerealiseerd in het veld.
Innovatie in het denken over transferia en P+R strandt vaak op “traditionele uitgangspunten” en “vakjesdenken”. Door met een multidisciplinair team te kijken naar zowel ontwerp, realisatie én exploitatie wordt tijdens dit minisymposium een aantal nieuwe uitgangspunten en verdienmodellen gepresenteerd en bediscussieerd die wél een aantrekkelijke openbare ruimte mogelijk maakt en die ruimte creëert voor samenwerking met meer stakeholders dan tot dan toe gebruikelijk.
De aanleiding voor de multidisciplinaire benadering van transferia is onder meer de vraag naar een ontwerp van parkeergebouwen en Park & Rides voor de Stad Antwerpen waarvoor NIO, OKRA en Advier een ontwerpstrategie hebben ontwikkeld, die begint bij een gezonde businesscase. Het team dat hiervoor is samengesteld is inmiddels betrokken bij diverse projecten en processen rond Park and Rides en Transferia. Het team, dat ook betrokken is bij de voorbereiding van dit symposium, bestaat o.a. uit stedebouwers, gebieds- en projectontwikkelaars, architecten, bereikbaarheidseconomen, gedragsdeskundigen, landschapsarchitecten, vervoerders en wetenschappers.
De drie hoofdthema’s van de bijeenkomst:
- De ontwikkeling van transferia loopt vast op Dogma’s. Is een transferium wel een gebouw of is het alleen voor een overstap van mensen? Sommige transferia ontstaan soms spontaan en onbedoeld, kunnen we hier iets van leren en hoe maken we dit onderdeel van een P+R strategie?
- Een transferium is een stedelijke voorziening. Transferia zijn onderdeel van het stedelijk weefsel, maar zelden van stedelijk programma. In hoeverre kan een P+R faciliteit het gebruik en de kwaliteit van de openbare ruimte verbeteren, direct rondom én op afstand van het transferium? En wat betekent dit voor de deelname van stakeholders?
- Een transferium is steeds meer een zaak van vormgevers. Al te vaak werd een P+R voorziening gezien als een verkeerskundige oplossing, bedoeld om zo kort mogelijk te verblijven. Maar wat nu, als we de overstap als een bestemming gaan beschouwen? Als een attractieve en comfortabele omgeving die ‘de reis’ een extra dimensie geeft?
Dagvoorzitter
| Richard Ruijtenbeek|
Sprekers
- | Han van den Born | partner KCAP
- | Paul Gerretsen | agent Vereniging Deltametropool
- | Tijs van den Boomen | journalist
De bijdrages van de sprekers zijn kort en met name gericht op het voeren van discussie en ervaring uit de praktijk.
Dagprogramma
Vrijdag 1 november, 2013
09.00u Inloop
09.30u Welkomstwoord door moderator Richard Ruijtenbeek
09.35u De drie hoofdthema’s worden aan de hand van drie korte pitches
ingeleid door NIO, OKRA en Advier. Gevolgd door een interactieve
discussie met de sprekers.
11.30u Beschouwend slotwoord door Tijs van den Boomen
12.00u Lunch en netwerken
14.00u Einde
Toegang
Verenigingsleden 62,50 (inclusief lunch en netwerkborrel)
Entree overigen 125,- (inclusief lunch en netwerkborrel)
| Aanmelden leden | Aanmelden niet-leden |
Aanmelden kon t/m 30 oktober 2013. Voor de ledenkorting zie de | uitnodiging | (PDF).
Locatie
Science Centre TUDelft
Mijnbouwstraat 120, gebouw 3
2628 RX Delft
The New Planning is a collaborative research project between Deltametropolis Association and TU Delft. A consortium of academic, civil society, government and market sectors is being created to meet the urgent need for a new model of strategic spatial planning that will keep the Netherlands at the forefront of territorial governance.