In drie uur reizen, kunnen ruim 40 miljoen mensen worden bereikt. Dit maakt de Eurodelta-metropool een wereldwijde draaischijf voor goederen, diensten en kennis. Verder kent dit gebied, historisch en in het huidige beleid, een sterke wil tot samenwerking aan grensoverschrijdende opgaves.

Samenwerking in de Eurodelta-metropool onderzocht hoe de internationale slagkracht te versterken van dit gebied. Dit gebied is opgebouwd uit drie economische kernregio’s: de Randstad, het Ruhrgebied en de Vlaamse Ruimte en het tussengelegen gebied. Als de toegangspoort van Europa kon deze Eurodelta-metropool doorgroeien tot een dichtbevolkt en economisch krachtig gebied.
Aanleiding voor het onderzoek is dat de kracht van de Eurodelta-metropool bestuurlijk wel wordt erkend. Echter in het operationeel maken van de Eurodelta-metropool blijken de kansen niet ten volle worden benut. Het advies heeft dan ook als perspectief het belang van de gehele Eurodelta-metropool en dus niet alleen vanuit de opdrachtgevende provincies.
Het onderzoek resulteert in negen concrete kansen en bijbehorende adviezen voor de verbetering van de internationale samenwerking tussen de regio’s voor drie grensoverschrijdende netwerken in dit gebied, namelijk het Water, het Energie- en het Stedelijk Netwerk.
Informatie
| Verslag werksessie Eurodelta-metropool |
| Rapport Eurodelta-metropool |
Bekijk het flimpje.
De Kracht en urgenties van de Eurodeltametropool
De drie economische kernregio’s in de Eurodelta-metropool hebben enkele urgenties (klimaat en energie, verstedelijking, mobiliteit) voor de boeg waarbij de hechte samenwerking is vereist. Gezien hun deltaligging, sterke economische cluster en verstedelijking zijn de transitie-opgaves en daarbij horende bestuurlijke vraagstukken binnen de Eurodelta-metropool deels vergelijkbaar. Het potentieel van samenwerking en afstemming in deze opgaves is nu nog onderbenut, de opgaves worden nog sterk binnen de eigen grenzen bekeken.
Een dichtbevolkt en ecnomisch krachtig gebied
Per stedelijk netwerk, met een interne reistijd van ongeveer één uur, wonen er ondertussen tussen de 7 tot 13 miljoen mensen. Dit maakt de drie kernregio’s deels vergelijkbaar met andere metropolen zoals London, Parijs, Istanbul of Los Angeles. De Randstad, het Ruhrgebied en de Vlaamse Ruit hebben net als deze metropolitane regio’s ook concentraties van economische en culturele activiteiten en ontwikkelden sterke, internationaal georiënteerde stedelijke, kennis- en agro-industriële clusters.
Verschillend tot de andere compactere metropolitane regio’s, kenmerken de drie kernregio’s zich door een polycentrisch netwerk van kleine, middelgrote steden en een enkele miljoenen stad. Hoewel dichtbevolkt, zijn het groene stedelijke regio’s en ervaren ze daardoor minder de nadelen van compactere metropolitane regio’s zoals het gebrek aan groen ruimte en hoge woningprijzen.
Het unieke aan de Eurodelta-metropool is dat de drie economische kernregio’s op een goede 300 kilometer van elkaar liggen. In drie uur reizen, kunnen in de Eurodelta-metropool ruim 40 miljoen mensen worden bereikt. Bij elkaar genomen heeft de Eurodelta-metropool dus de nodige schaal en massa om globaal te concurreren. We kunnen het ons niet veroorloven de kracht en het potentieel van 40 miljoen mensen op relatief kleine afstand niet optimaal te benutten.
Met de groei van andere metropolitane regio’s in de wereld, vergt het behoud en de uitbouw van de huidige economische positie voortdurende aandacht en innovatie. Daarbij zijn de doelen: het vergroten van de toegevoegde waarde van de draaischijffunctie en het verminderen van de maatschappelijke lasten daarvan.
3 netwerken, 9 adviezen


Partners
Het onderzoek 'Samenwerking in de Eurodelta-metropool' is verricht in opdracht van de provincies Zuid-Holland en Gelderland.
The New Planning is a collaborative research project between Deltametropolis Association and TU Delft. A consortium of academic, civil society, government and market sectors is being created to meet the urgent need for a new model of strategic spatial planning that will keep the Netherlands at the forefront of territorial governance.