In de 'Taskforce Ruimte Assist voor Zuid-Kennemerland en IJmond' van de provincie Noord-Holland werkte Vereniging Deltametropool samen met Grontmij en VenhoevenCS aan de volgende vraag: "Wat kunnen de bestaande stations en spoorinfra betekenen voor deze regio?"

Hierbij is gebruik gemaakt van Planning Support Tool SprintStad en de kennis en inzichten uit Maak Plaats!.
![]() ![]() |
| SprintStad Planning Support Tool | Gooicorridor – [Zuid-Kennemerland] – Zaancorridor |

Kaart met ontwikkelruimtes volgens het scenario TOD-optimaal |
- Het scenario business-as-usual is gebaseerd op het huidige planaanbod en de huidige vraag. Een simulatie door vereniging Deltametropool en Movares van business-as-usual laat zien dat o.a. door de beperkte ontwikkelmogelijkheden rondom de stations het voortbestaan van de lijn Uitgeest-Leiden steeds meer onder druk zal komen te staan.
- In het scenario TOD optimaal is naast de bestaande plannen naar extra mogelijkheden gezocht om het aanbod aan (her-) ontwikkelingslocaties in de stationsgebieden te vergroten. Daarmee wordt het mogelijk om een groter aandeel van de huidige vraag een plaats te bieden in de stationsgebieden met wellicht zelfs een frequentieverhoging tot gevolg. Er is gezocht naar ruimtes binnen Bestaand Bebouwd Gebied (BBG) én naar ruimtes buiten BBG die niet belemmerd worden door restricties. Dit laatste scenario is ook gebruikt voor de simulatie op 12 september 2013.
Daarnaast zijn voor deze simulatie enkele innovaties in de tool doorgevoerd:
- Simulatie van de overbediening in de huidige situatie, waardoor bij aanvang van het spel een aantal stations al te weinig reizigers hebben voor het aantal treinen;
- Nieuwe regionale voorzieningen, zoals een Factory Outlet Center en een woon-zorg combinatie;
- Simulatie van de concurrentie van de HOV-verbinding die parallel aan het spoor loopt en niet is verknoopt met een station;
- Invoer van de knooppuntmilieus uit Maak Plaats!
![]() |
Resultaat spelsessie 12 september 2013 |
Daarnaast liggen er kansen en wensen in het optimaliseren van de bestaande plancapaciteit binnen BBG rondom de stationsgebieden die nu al een gemengd karakter hebben, zoals Beverwijk, Haarlem, Haarlem Spaarnwoude, maar ook voor bijvoorbeeld Overveen en Halfweg-Zwanenburg.
Foto's werkbezoek gedeputeerde Talsma aan de corridor Zuid-Kennemerland |
Meer informatie
| SprintStad@deltametropool.nl |
Downloads
Gerelateerd
| Maak Plaats! |
| Openbare bijeenkomst TFR | (Provincie Noord-Holland)
Lees meer over het overkoepelende thema | Mobiliteit en Ruimte |.
Projectpartners
| Planning suppport tool SprintStad | is een initiatief van Vereniging Deltametropool, in samenwerking met projectpartners TUDelft CPS, Movares en stichting Next Generation Infrastructures.
The New Planning is a collaborative research project between Deltametropolis Association and TU Delft. A consortium of academic, civil society, government and market sectors is being created to meet the urgent need for a new model of strategic spatial planning that will keep the Netherlands at the forefront of territorial governance.