SprintStad is gepresenteerd op de internationale conferentie | Next Generation Infrastructure Systems For Eco-Cities |, die plaatsvond te Shenzhen van 11 tot 13 november 2010.

De conferentie is georganiseerd door | Next Generation Infrastructures | en gaat over de vraag hoe innovatieve infrastructuursystemen kunnen bijdragen aan het tot stand komen van duurzame steden.
Tijdens de conferentie presenteerde Vereniging Deltametropool, in samenwerking met het | Centre for Serious Gaming | van de TUDelft, twee artikelen over SprintStad (in het Engels: SprintCity).
1) Gaming the Interrelation between Rail Infrastructure and Station Area Development: Part 1 - Modeling the Serious Game 'SprintCity'
| download PDF | (English)
2) Gaming the Interrelation between Rail Infrastructure and Station Area Development: Part 2 - Insights from the Serious Game 'SprintCity'
| download PDF | (English)
Het project | SprintStad | gaat uit van intensiever gebruik van het bestaande spoornetwerk van de Randstad in combinatie met verstedelijking rond OV-knooppunten, waardoor de bereikbaarheid en duurzaamheid van de regio worden bevorderd. Hiermee sluit het project naadloos aan op de doelstellingen van de conferentie.
Zie ook: | SprintStad ontmoet de Parelrivier - een reisverslag |
Artikel 1
Deze paper past bestaande theoriën en modellen, die de relatie tussen mobiliteitsontwikkeling en verstedelijking beschrijven, toe op de Randstad. Er wordt een uitgebreider model gepresenteerd, waarin ook externe factoren, variabelen en betrokken actoren uit de Randstad een plaats krijgen. Tot slot wordt uitgelegd hoe dit model de basis vormt van de serious game SprintStad en waarom de serious game een geschikte tool is om de complexe problematiek rond mobiliteit en verstedelijking in de Randstad te onderzoeken.
| download PDF | (English)
Artikel 2
Het tweede paper beschrijft de voorlopige resultaten van het spelen van serious game SprintStad met stakeholders in de praktijk. Het prototype van de game is tot nu toe 13 keer gespeeld met bestuurders, planners, ontwikkelaars en andere publieke en private organisaties. Versie 1.0 is momenteel in ontwikkeling en zal vanaf november kunnen worden gespeeld. In de paper wordt bevestigd dat het spelen van de game leidt tot een interessante uitwisseling van kennis tussen wetenschap en praktijk, waarbij de spelers inzicht krijgen in elkaars rol en de belangrijkste factoren in het real-world proces. Tevens leveren spelers hierbij actief feedback voor verbetering en toepassing van het achterliggende model.
| download PDF | (English)
![]() ![]() |
[Text and imagery may be used when quoting the authors: Vereniging Deltametropool and CPS TUDelft, 2010]
The New Planning is a collaborative research project between Deltametropolis Association and TU Delft. A consortium of academic, civil society, government and market sectors is being created to meet the urgent need for a new model of strategic spatial planning that will keep the Netherlands at the forefront of territorial governance.